جلوگیری از پیری مغز با رژیم غذایی

محققان بیان کرده‌اند، رژیم غذایی مدیترانه‌ای که حاوی سبزیجات تازه و میوه است، می‌تواند از پیر شدن مغز جلوگیری کند. مطالعات اخیر نشان می‌دهد که رژیم غذایی سالم علاوه بر اینکه سلامت ما را تأمین می‌کند از مغز هم محافظت می‌کند.

شاید کمی متفاوت باشد چون این طور به نظر نمی‌رسد که  تنها افزودن ماهی به رژیم غذایی باعث ایجاد این تفاوت شود.علت آن به درستی مشخص نیست. اما دلیل قابل قبول دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، جایگزین کردن فست‌فود با سالاد سبزیجات، حموس(خوراکی خمیر مانند از حبوبات)، لوبیا‌ها و پاستا است.

مغز همه‌ی افراد با افزایش سن پیر می‌شود. بررسی‌هایی که در مجله عصب شناسی منتشر شد به این مسئله پی برد، افرادی که در دهه ۷۰ زندگی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای پیروی می‌کنند در مقایسه با کسانی که از رژیم بومی اسکاتلندی پیروی می‌کنند، حجم کمتری از مغز خود را از دست می‌دهند.

نظر محققان

 میشل لو سیانو و همکارانش از دانشگاه آدین برگ در اسکاتلند نوشته اند که: ما در یافتیم که استفاده کمتر از رژیم غذایی مدیترانه‌ای با کاهش ۳ سال بیشتر از حجم مغز در ارتباط است. این مطالعات روی افراد ۷۰ تا حدوداً ۷۶ ساله انجام شد. MRI به آن‌ها این اجازه را داد تا بفهمند چه زمان و چطور مغز آن‌ها همین که از میان ‌سالی  به سمت پیری می‌رود، تغییر می‌کند. از میان ۴۰۰ نفری  که تحقیقات روی آن‌ها انجام شد و ۲ بار MRI انجام دادند.

کسانی که میوه، سبزیجات‌ و روغن زیتون بیشتری مصرف کردند و در عوض از سیب زمینی سرخ شده ‌‌‌‌، گوشت قرمز و پنیر کمتری استفاده کردند، بخش کمتری از مغز خود را از دست دادند. میانگین حجم ‌از دست رفته در این افراد از آنچه که انتظار می‌رفت، بسیار کمتر بود.

در بررسی‌هایی که انجام دادیم، عادت‌های غذایی قبل از کم شدن یا تحلیل رفتن مغز محاسبه شد و به این نتیجه رسیدیم  که رژیم غذایی قادر است، سلامت مغز را در دراز مدت تأمین کند. لوسیانلو  بیان کرد‌: هنوز مطالعات زیادی برای تثبیت و تأیید این نتایج لازم است.

محافظت از مغز در مقابل بیماریها یا پایداری مغز در برابر بیماریها

مردم برای تعادل برقرار کردن در مصرف نوشیدنی‌های غیر الکلی نکاتی را در نظر می‌گیرند. حدوداً سه گلس در روز نه بیشتر. به طور میانگین ۳ گلس برای آقایان  و ۲ گلس برای خانم‌ها.

دکتر دیوید ناپ‌من‌، پروفسور عصب شناسی (مغز و اعصاب ) در کلینیک موتیتو، بیان کردند‌‌‌: این مسئله به بیان دیگر به مزایای زندگی واقعی بر می‌گردد. از دست دادن مغز حتمی و اجتناب ناپذیر است و جزئی از فرایند پیری محسوب می‌شود.

به طور کل داشتن مغز بزرگ‌تر در اواخر میان سالی بهتر است، باعث می‌شود که مغز در برابر تأثیر بیماری‌ها مقاوم‌تر باشد. در نتیجه کسانی که مغز بزرگ‌تری دارند در مقایسه با افرادی که از مغز کوچک‌تری بر خوردارند، بیشتر قادرند تا با ناهنجاری‌های مغزی و بیماری‌های مرتبط با مغز مدارا کنند.

بنابراین افرادی که به رژیم غذایی مدیترانه‌ای وفادار بودند با توجه به این که بخش کمتری از مغز خود را از دست داده‌اند به طور حتم انتظار می‌رود که از خود در برابر زوال عقل محافظت کرده‌اند.

مطالعات دیگر نیز نشان داده‌اند که رژیم مناسب می‌تواند از آلزایمر و انواع مختلف از زوال جلوگیری کند.

مطالعاتی که در سال ۲۰۱۵ در دانشگاه کلمبیا انجام شد بیان کرد که افرادی که رژیم مدیترانه‌ای دارند، مغز بزرگتری دارند. ‌با توجه به این که این افراد اغلب ‌ماهی مصرف می‌کنند، کمتر از انواع گوشت‌های دیگر استفاده می کنند.

مطالعات قبلی که رژیم مدیترانه‌ای را با کاهش بیماری‌های قلبی و برخی از انواع سرطان‌ها پیوند می‌داد در نهایت به زندگی طولانی تر می‌رسید.

افرادی که سالم غذا می خورند، از خیلی جهات سالم‌ترهستند. آن‌ها کم تر مبتلا به چاقی می‌شوند. کمتر مستعد دیابت و فشار خون هستند. کمتر سیگار می‌کشند و بیشتر علاقه به ورزش کردن دارند. در نهایت بیشتر دوست دارند که به رفتارهایی مرتبط با سلامت‌شان وفادار باشند.

اما در تحقیقاتی که در اسپانیا انجام شد پی‌بردند زمانی که افراد شروع به رژیم غذایی سالم‌‌تری بکنند تأثیرات آن را می‌بینند. گروهی که در بارسلونا اقامت داشتند روغن زیتون و آجیل بیشتری به رژیم‌شان اضافه کردند و تأثیر آن را در سلامت قلب و مغز به وضوح دیدند. در هر صورت نکته مهم این تحقیقات این است، بخش اعظم سلامت در زندگی به خود شخص، سبک زندگی و نوع تغذیه او ربط دارد.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحات آکام فیت در اینستاگرام